Lidt om turistattraktioner

Vi må indrømme, at selvom vi ynder at kalde os selv rejsende. Vi er nemlig på rejse, og ikke på ferie, så er vi i bund og grund turister. I hvert fald noget af tiden. Måske særligt nu, hvor vi er uden vores “hjem”, i form af bilerne – men også fordi, at vi tit og ofte gerne vil se det samme som alle de andre vil. Der er jo nok en grund til, at det lige netop er dette, som bliver fremhævet i guidebøgerne.

Alle turister (og rejsende for den sags skyld) drømmer vel om at finde det her særlige, uopdagede spot, som går hen og bliver turens højdepunkt. Det sker da også af og til, at tilfældige omstændigheder (man kan kalde det skæbnen, hvis man tror på sådan noget) skaber vilde minder, som da vi blev inviteret hjem til en familie i Iran. Langt det meste af tiden, må man dog som turist selv være opsøgende. Især hvis man ikke har ubegrænset af tid, som fx her på Hawaii, hvor vi har ni dage. Hvor man henter inspirationen er selvfølgelig en mere individuel sag… Men fælles er vist, at man helst vil styre uden om turistfælderne. Det kan være svært at skelne turistfælderne fra seværdighederne, som bare har mange turister.

Diamond head, hiking, Hawaii, etphonehome

En dag i “Ananas-land”

En af seværdighederne, som i høj grad bliver fremhævet her på Hawaii øerne, er deres frugt- og sukkerrørsplantager. Så naturligvis måtte vi give sådan én af slagsen en chance, og da ‘Dole Plantation’ udgav sig for at være ‘Hawaiis complete pineapple experience’, faldt valget herpå. Selvom vi fra start var klar over, at “turist-faktoren” ville være helt i top – og lige på den faktor, blev vi alt andet end skuffede… Folkene bag ‘Dole Plantation’, blev på ingen måde holdt tilbage i frygt for for megen “ananas i egen juice”.

Det første man blev mødt af var giftshoppen over alle giftshops. Ananas i ALLE afskygninger, som is, creme, marinade, smoothies, sodavand osv. Egentligt gav det jo fin mening, for det var jo netop ‘den fuldendte ananas oplevelse’, der var udgangspunktet. Men det stoppede slet ikke der, der var rigeligt med andre muligheder, for at bruge penge uanset om man var til smykker, julepynt, BBQ eller sushi. Endda en ananas-formet labyrint, kunne man mod lidt ekstra betaling, gå på opdagelse i. Emil “vandt” ovenikøbet en perle, som han så kunne få lov til at betale minimum 50 dollars, for at få lavet til et smykke – Smart ik’?

Selve plantagen (eller en lille del af den, for Dole er et kæmpestort firma) kunne man se fra “Pineapple Express” et lille tog, som dem man ser i Tivoli eller Disneyland. Herfra kunne man i bedste amerikanske stil sidde på sin flade og se det hele, mens en rar fortællerstemme guidede én igennem. Underlægningsmusikken til togturen kunne selvfølgelig også købes i giftshoppen. Vi forlod ‘Dole Plantation’ lidt klogere på ananas, og enige om at denne turistattraktion, var blevet til en turistfælde. Eller også er vi bare ikke amerikanske nok, til rigtigt at kunne se fidusen.

Processed with VSCO with av4 preset

Den nærliggende kaffeplantage “Green world coffee farm” var en helt andens sag. Her kom vi forbi nærmest ved et tilfælde (det alle turister drømmer om), og fik personlig vejledning og gavmilde mængder af smagsprøver. En meget bedre oplevelse, end den plantage, som jeg besøgte på Bali. Selvfølgelig er vi en smule ‘farvede’ af at vi er mere ‘in to’ kaffe (især Emil), end vi er ‘in to’ ananas, men kontrasten på de to – så forholdsvis ens – steder  var skærende, og med til at sætte tankerne til dette indlæg igang.

Kaffe plantage, coffee farm, Hawa

Kaffe plantage, coffee farm, Hawaii

Kaffe plantage, coffee farm, Hawaii

Atmosfære er alt afgørende for ens oplevelse. Er der rart, crowded eller måske en højtidelig stemning? Det sidste oplevede vi her den anden dag på mindesmærket for Pearl Harbor. På trods af mange besøgende, gav mindesmærket og det omkringliggende museum en god, informativ og rolig oplevelse – Måske lige netop fordi hændelsen er omgivet med både følelser og respekt. Men det behøver vel næppe være et krigsmindesmærke, for at være en behagelig oplevelse som turist.

Vi mangler stadig en del spots på Oahu, som er den af ø’erne vi holder til på. Vores første erfaring med “hiking” på Hawaii gav pote i forhold til fantastisk udsigt, men scorede også temmeligt højt på “turist-factor-barometeret”, for vi havde det langt fra for os selv – Men måske er det bare sådan med de gode spots, de forbliver sjældent hemmelige. Vi fortsætter i alle fald jagten, og vil prøve på ikke at blive alt for skuffede, hvis de lykkedes os at falde i flere af fælderne. Hawaii og turisme hænger unægteligt sammen.

Pearl harbor, regnbue, Hawaii, etphonehome,

 

One Reply to “Lidt om turistattraktioner”

  1. Pingback: - E. T. Phone Home

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *