Det fredeligste sted i Cambodja

I vores lille backpackergruppe, kan vi godt lide at tage dagene som de kommer. Nogle gange går det knapt så godt , men de fleste gange går det over alt forventning. En af den slags oplevelser, hvor det går rigtigt godt, havde vi på Koh Rong Samloem.

Koh Rong Samloem er en lille ø, som ligger under Cambodja. Der er hverken biler eller for den sags skyld rigtige veje, så øen er det perfekte tilflugtssted, hvis man trænger til et par rolige dage. VI ankom til Saracen Beach, som er øens største strand, med en speedbåd fra Sihanoukville. Som det første gik jagten efter er sted at overnatte og smide rygsækkene selvfølgelig igang. På vores kort så det ud som om, at vi nemt kunne gå til aller nærmeste hostel via en lille sti gennem junglen. Stien viste sig dog at være væsentligt mindre markeret, end vi først lige havde antaget – uden overdrivelse kan man faktisk sige, at det udviklede sig til en lettere trekkingtur.

Undervejs gav vi op på at finde det først udvalgte hostel, for ruten pegede på daværende tidspunkt direkte ind i junglen – og da vi i forvejen måtte krydse både vandløb og klatre på den “officielle sti”, anså vi det for mest fornuftigt at holde os dertil…Da planen faldt til jorden, var vejen tilbage gennem junglen umildbart længere end vejen fremad. Svedige, trætte og tørstige besluttede vi os derfor for at fortsætte til modsatte siden af øen – og gudskelov for det!

Stranden som vi i stedet endte på hedder Sunset Beach. Måske var det jazzmusikken der gjorde det, måske var det den særligt gode stemning, uanset hvad blev vi trukket i retningen Sunboo Beach Bungalows, et lille spisested i den fineste bambuspavillion. Her blev vi mødt med åbne arme af Ray og Isa, parret bag stedet, som forsikrede om at vi ikkemåtte gå gennem junglen igen – de skulle nok finde en løsning der passede til os!

Mens vi slubrede smoothies og iskaffe i os, hvilket virkeligt var tiltrængt oven på vores lille jungle trek, fortalte Isa os mere om stedet og vores muligheder.

Ray og Isa kom oprindeligt fra Wien, men kunne en dag ikke længere se pointen i en stresser hverdag og alt for lange arbejdesuger. De besluttede sig derfor for at forfølge deres drøm om at åbne deres eget, og at gøre dette i et fremmed land på anden side verden. Det havde vist ikke været helt nemt til at starte med; at flytte med både datter og hund, at lære en så anderledes kultur at kende, at bygge nyt og flot uden at kunne kommunikere ordentligt med håndværkerne osv. – Men alt det mærker man slet ikke, for stedet er endt som et sandt paradis!

Et cambodjansk filmhold var ved at optage en film på vandet uden for stranden, så alle bungalows var desværre booket. Vi kunne dog sagtens få lov til, at overnatte i Isa’s yogapavillion, så skulle de nok installere både madrasser og myggenet. Når man rejser på vores budget, sover man oftest på dorms med en 10-12 andre, så en madras i en yogapavillilon ud til stranden lød som den rene luksus for os – vi takkede selvfølgelig JA med det samme!

Med stranden lige for fødderne, og helt for os selv, gik resten af dagen i roligt tempo.

Aftenen sluttede af med kold hvidvin og det lækreste mad i bambushytten. Som det aller sidste inden sengetid, gik vi ned til vandkanten, hvor vi var så heldige at kunne se lysende plankton – så vi kunne nærmest ikke ønske os en bedre dag.